top of page

Slik unngår du foreldelse av pengekrav

  • Forfatterens bilde: Janni
    Janni
  • 21. mars
  • 2 min lesing


Foreldelse av pengekrav – tiden renner ut

Har du et utestående krav, men kunden har fortsatt ikke betalt? Da haster det kanskje mer enn du tror. Foreldelse av pengekrav betyr at du kan miste retten til å få betalt.


I dette innlegget forklarer vi hva foreldelse betyr, hvor lenge du har krav på å kreve inn penger, og hvordan du kan stoppe klokka før det er for sent.



Hva betyr foreldelse?


Foreldelse betyr at du ikke lenger har rettslig grunnlag til å kreve inn et krav. Med andre ord – har det gått for lang tid uten at du har purret, fått delbetaling eller sendt saken videre, så faller kravet bort.


Du kan fortsatt forsøke å få betalt, men du kan ikke bruke rettslige virkemidler – som inkasso, forliksråd eller Namsfogden – for å presse innbetalingen.




Hvor lang er foreldelsesfristen?


Hovedregelen er at krav foreldes etter 3 år.

Men det finnes unntak.


Eksempler:


  • Vanlige fakturakrav: 3 år

  • Krav med dom eller gjeldsbrev: 10 år

  • Skattekrav og enkelte offentlige krav: Egen foreldelsesfrist


Fristen starter som regel fra forfallsdato, altså den dagen kunden skulle ha betalt. Hvis du ikke gjør noe innen fristen – for eksempel sender purring eller får betaling – så løper tiden ut.



Hvordan unngå foreldelse av pengekrav?


Du kan stoppe foreldelsen ved å avbryte foreldelsesfristen. Det finnes flere måter å gjøre dette på:


  • Du sender en skriftlig betalingspåminnelse

    En e-post, melding eller brev hvor du tydelig gjør krav på beløpet.


  • Kunden betaler noe – eller erkjenner kravet

    Hvis kunden betaler en del av kravet, eller skriftlig sier seg enig i det, starter fristen på nytt.


  • Du sender kravet til inkasso eller forliksråd

    Dette er den sikreste metoden. Når du sender en inkassovarsel og følger opp med videre tiltak, regnes det som avbrudd av foreldelsesfristen.




Mange venter for lenge


Det er fort gjort å tenke: «Jeg skal bare sende én påminnelse til før jeg gjør noe mer.» Og så går ukene – og kanskje årene. Har du mange kunder, er det lett å miste oversikten.


Vi i Collectors ser ofte at småbedrifter mister krav verdt tusenvis av kroner, rett og slett fordi foreldelsesfristen løp ut i stillhet.


Våre råd for å unngå foreldelse


  • Sett opp påminnelser i systemet ditt når fakturaer nærmer seg 2,5 år gamle.

  • Få på plass en inkassopartner som følger opp kravene jevnlig.

  • Vær konsekvent – send purring tidlig, og send til inkasso hvis det ikke hjelper.

  • Dokumentér skriftlig kontakt – det kan være nok til å avbryte fristen.



Bruker du Fakturert.no?


Fakturaprogrammet Fakturert.no har automatisk purring og inkasso gjennom oss i Collectors. Det betyr at du slipper å tenke på foreldelse – vi følger opp kravet for deg i tide.


Ikke vent – vi tar jobben


Har du et gammelt krav liggende og lurer på om det fortsatt kan kreves inn?

Send det til oss, så sjekker vi for deg – helt gratis. Og om kravet fortsatt er gyldig, hjelper vi deg å få betalt.


👉 Kontakt oss i dag – før det er for sent.

 
 
 

Comments

Couldn’t Load Comments
It looks like there was a technical problem. Try reconnecting or refreshing the page.
bottom of page