top of page
Søk
  • Forfatterens bildeJanni

Vanlige spørsmål og svar om inkasso


En bærbar datamaskin står på et utebord omgitt av grønne blader. Datamaskinens skjerm viser nettsiden til et inkassobyrå med overskriften "Inkasso - fakturaer som ikke blir betalt?" Ved siden av datamaskinen ligger en brun notatbok, en penn og flere ark med dokumenter. Scenen er opplyst av naturlig dagslys.

Inkasso kan være utfordrende for både kreditorer og skyldnere. Denne artikkelen besvarer vanlige spørsmål om inkasso, med nyttig informasjon for begge parter.

 

For Kreditor:


  • Hva er inkasso?

Inkasso er prosessen der en tredjepart, ofte et inkassobyrå som Collectors, brukes for å kreve inn ubetalte gjeldsposter fra skyldnere. Vi hjelper deg med å få betalt det du har krav på, på en profesjonell og effektiv måte. Du kan lese mer om inkasso her.

 

  • Når bør jeg sende en sak til inkasso?

Når egne innkrevingsforsøk har vært mislykket over en viss periode, og gjelden fortsatt er ubetalt.

 

  • Hva koster det å bruke et inkassobyrå?

Det koster ikke noe å registrere en sak hos Collectors. Vi tar kun betalt når vi løser saken. Klikk her for å lese om våre priser.

 

  • Hvordan påvirker inkasso forholdet til mine kunder?

Inkasso kan påvirke kundeforholdet negativt, men det kan også være nødvendig for å sikre betaling. Det er viktig å kommunisere tydelig og profesjonelt med kundene dine. Vi i Collectors jobber for å opprettholde en respektfull dialog med alle parter involvert.


  • Hva består et inkassokrav av?

Et inkassokrav inkluderer den opprinnelige gjelden, påløpte renter, inkassosalær og eventuelle andre gebyrer.

 


 

For Skyldner:


  • Hva skjer når saken går til inkasso?

Når en fordring har gått til inkasso, sendes en betalingsoppfordring. Betalingsoppfordringen kan ikke sendes tidligere enn 14 dager etter at inkassovarselet er sendt. Den skal også inneholde en betalingsfrist på minst 14 dager.

 

  • Kan jeg få utsettelse eller dele opp kravet?

Ja, det er ofte mulig å få utsettelse eller dele opp kravet. Kontakt Collectors så snart som mulig for å diskutere betalingsmuligheter og avtale en håndterbar betalingsplan som passer din situasjon.

 

  • Hvordan påvirker inkasso kredittscoren min?

Inkasso kan negativt påvirke kredittscoren din, noe som kan gjøre det vanskeligere å få lån eller kreditt i fremtiden.

 

  • Hva kan jeg gjøre hvis jeg mener at inkassokravet er feil?

 Kontakt inkassobyrået umiddelbart og bestrid kravet skriftlig, med dokumentasjon som støtter ditt standpunkt.

 

  • Hvorfor har dere registrert betalingsanmerkning på meg?

 Betalingsanmerkninger registreres når gjelden ikke er betalt innen fristen og saken er sendt til inkasso, for å informere kredittopplysningsbyråer om utestående gjeld.

 

  • Hvorfor må inkassobyrået ha fullmakt?

Alle ansatte i inkassoselskaper har taushetsplikt. Dette betyr at vi ikke kan inngå avtaler eller gi ut opplysninger til andre uten en gyldig fullmakt. Ønsker du at noen skal kunne gjøre avtaler på dine vegne, kan du fylle ut et fullmaktsskjema. Dette sikrer at vi kan håndtere dine saker på en korrekt og lovlig måte, samtidig som vi ivaretar din personlige integritet og sikkerhet.

 

  • Hvordan kan jeg unngå inkasso?

Betal regninger innen fristen eller kontakt kreditor for å avtale en betalingsplan hvis du ikke kan betale i tide.




23 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle

コメント


bottom of page